BUDAPEST, Hungary — The owners of a vast majority of Hungary’s pro-government media outlets said Wednesday they are donating their companies to a foundation, creating a huge right-wing media conglomerate.

The Central European Press and Media Foundation’s assets will include cable news channels, internet news portals, tabloid and sports newspapers and all of Hungary’s county newspapers, several radio stations and numerous magazines, among others. Among the brands to be under its control are Hir TV, Echo TV,, Nemzeti Sport, Bors, Magyar Idok and Figyelo.

Most of the publications donated to the foundation were acquired or founded by allies of Prime Minister Viktor Orban in the past few years. Some of them turned from relatively independent outlets into unabashed supporters of the government, with copious state and government advertising. Since Orban’s return to power in 2010, international studies consider media freedoms to have steadily declined in Hungary.

Agnes Urban, a media analyst at Budapest’s Mertek Media Monitor, said that after the “unprecedented” move “it makes little sense to speak about freedom of the press in Hungary” because of the power the conglomerate will have.

Only subscribers are eligible to post comments. Please subscribe or to participate in the conversation. Here’s why.

Use the form below to reset your password. When you've submitted your account email, we will send an email with a reset code.